Verpleegtechnisch handelen cohort 2022 ev

Welkom

Dit is het vak Verpleegtechnisch handelen, een geweldig leuk en interessant vak!     

Voor jou als toekomstig verpleegkundige is dit een belangrijk onderwerp.     

Hoe geef je bijvoorbeeld een injectie aan een zorgvrager? Of op welke manier meet je de bloeddruk? Dit ga je tijdens dit vak leren.  

Lees snel verder….    


Hoe leer ik bij dit vak?

  • Tijdens de les Verpleegtechnisch handelen worden zowel de theorie als de vaardigheid behandeld. Hierdoor kan jij als student direct de koppeling maken tussen de theorie en de praktijk.  


  • In de les werken de docent en de instructeur geïntegreerd met elkaar samen.


  • Bovendien bereid je je op elke les theoretisch voor door het maken van een kennistoets, zodat je zeker weet dat je goed aan de les kunt beginnen.



Opbouw van een thema

Dit vak bestaat uit verschillende thema's. Je werkt aan elk thema door 3 fasen te doorlopen. Dit kan zelfstandig, onder begeleiding van de docent of onder begeleiding van de instructeur (afhankelijk van de fase). 


Fase 1. Voor de les = de voobereiding

1. Zelfstandig het thema bestuderen. Het eerste deel van de voorbereiding op de fysieke les bestaat uit het zelfstandig (online) bestuderen van het thema dat aan de beurt is. Onderaan deze pagina vind je alle thema's. Besteed daarbij speciale aandacht aan de leerdoelen die hierop beschreven zijn. Vraag jezelf af waar je nu staat m.b.t. de leerdoelen en wat nog aandacht behoeft om te komen waar je uiteindelijk dient te zijn. 

2. Kennistoets maken. Het tweede deel van van de voorbereiding op een les bestaat uit het maken van een kennistoets. Deze mag je zo vaak maken als je wil totdat je deze hebt behaald (minimaal 80% goed). Als je deze hebt behaald, ben je klaar voor fase 2. 


Fase 2. Tijdens de les 

1. Kennistoets als entreeticket: In deze fase ben je fysiek op school aanwezig. De docent controleert bij de start van de les of je de kennistoets hebt gemaakt én behaald (minimaal 80% goed). 

  • Heb je de kennistoets voldaan? Dan mag je door naar de theoretisch uitleg door de vakdocent.  
  • Heb je de kennistoets niet voldaan? Dan mag je in het skillslokaal zelfstandig aan de slag om de kennistoets alsnog te behalen. Zodra dat is gelukt, heb je je entreeticket tot de theoretsiche uitleg binnen en betreedt je (zachtjes) het theorielokaal om de rest van de theoretische uitleg door de vakdocent bij te wonen. 


2. De Demo:

  • Zodra de theoretisch uitleg is afgerond, verplaatst de hele groep zich naar de praktijklokalen en verzorgt een instructeur een demo voor de vaardigheid die iedereen daarna mag gaan oefenen. 


3. Oefenen:

  • Na het volgen van de theorie en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid 
  • Vergelijk jouw uitvoering van de vaardigheid met hetgeen je in de demo hebt gezien en kijk ook (indien dit mogelijk is) mee met een mede-student. Vraag ook feedback aan hen beiden! 
  • Stel jezelf de volgende vragen:  
    A. Wat ging goed? 
    B. Welke verbeterpunten heb je? 
    C. Ben je klaar voor de aftoetsing? Zo nee, stel bij en zo ja, maak een afspraak met de instructeur voor de aftoetsing  
     
     


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Dan ben je klaar voor de aftoetsing!
  • Let op: Per 2 perioden moet je alle handelingen hebben getoetst, dit wordt als voldoende verwerkt in Osiris!! 


Fase 3. Na de les  

Na de bijeenkomst kijk je terug op de leerdoelen. Op de pagina van het thema staan dobbelsteenvragen om je daarmee te helpen. 


Welke welkprocessen en welk examen horen hierbij?

Binnen dit vak ga je aan de slag met de volgende werkprocessen:  

  • B1-K2-W4 Voert verpleegtechnische handelingen uit (zorgverlener) 

Je bereid je voor op Exameneenheid B   

Je werkt hierbij aan de volgende leervragen uit het kwalificatiedossier:   

De beginnend beroepsbeoefenaar voert voor de branche de meest voorkomende verpleegtechnische handelingen uit binnen zijn/haar bevoegdheden en wettelijke kader (o.a. de wet BIG) en met inachtneming van de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen, procedures en voorschriften.  
Voordat hij/zij de verpleegtechnische handelingen uitvoert, controleert hij/zij de gezondheidstoestand en de psychische gesteldheid van de zorgvrager.
De beginnend beroepsbeoefenaar creëert de voorwaarden waardoor hij/zij de verpleegtechnische handelingen optimaal kan uitvoeren.
Hij/zij stemt af op de zorgvrager door uitleg te geven over wat, waarom en hoe hij/ze de handeling(en) uitvoert. 
Hij/zij observeert de gezondheidstoestand van de zorgvrager, signaleert wijzigingen en bijwerkingen en rapporteert deze.
Hij/ze schakelt indien nodig andere deskundigen in.
Voor zover deze verpleegtechnische handelingen voorbehouden zijn in de Wet BIG, voert zij deze handelingen alleen in opdracht uit en mits hij/zij bekwaam is.
De beginnend beroepsbeoefenaar is in staat nauwkeurig verpleegkundig te rekenen.
De beginnend beroepsbeoefenaar gebruikt voor het uitvoeren van de verpleegtechnische handelingen materialen en middelen effectief, efficiënt, zorgvuldig en veilig.
De beginnend beroepsbeoefenaar voorziet in een optimaal controlesysteem voor de uit te voeren verpleegtechnische handelingen.  
De beginnend beroepsbeoefenaar houdt rekening met de specifieke kenmerken en de beleving van de zorgvrager
De beginnend beroepsbeoefenaar signaleert wijzigingen en handelt adequaat




VTH-A1



VTH-A2


VTH-B1





VTH-B2


VTH-C1



VTH-C2


VTH-D1


VTH-D2



VTH-E (SKILLS) 2 perioden

Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl