Katheter verzorgen, verwisselen en blaas- en katheterspoelen


Leerdoelen

In dit thema werk je aan het onderwerp Verzorgen, verwisselen en spoelen van de urethrale- en de suprapubische katheter en blaasspoelen

Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen: 

Urethrale katheter verzorgen 

  • Ik kan de indicaties, contra-indicaties, aandachtspunten en risico's noemen bij het verzorgen van de zorgvrager met een urethrale katheter.
  • Ik kan benoemen waar ik de zorgvrager, de katheter en de urine op observeer tijdens het verzorgen van de zorgvrager met een urethrale katheter.
  • Ik kan benoemen welke afwijkingen ik zou kunnen observeren tijdens het verzorgen van de zorgvrager met urethrale katheter.
  • Ik weet wat ik moet doen als ik een afwijking observeer tijdens de verzorging van de zorgvrager met urethrale katheter. 


Suprapubische katheter verzorgen

  • Ik kan de indicaties, complicaties, aandachtspunten en risico's noemen bij het verzorgen van de zorgvrager met een suprapubische katheter.
  • Ik kan benoemen waar ik de zorgvrager, de katheter en de urine op observeer tijdens het verzorgen van de zorgvrager met een suprapubische katheter.
  • Ik kan benoemen welke afwijkingen ik zou kunnen observeren tijdens het verzorgen van de zorgvrager met suprapubische katheter.
  • Ik weet wat ik moet doen als ik een afwijking observeer tijdens de zorgvrager met suprapubische katheter. 


Katheterzakje verwisselen

  • Ik kan het katheterzakje verwisselen volgens protocol. 
  • Ik kan de aandachtspunten en de complicaties noemen bij het verwisselen van het katheterzakje.
  • Ik kan benoemen waar ik de zorgvrager, de katheter en de urine op observeer tijdens het verwisselen van het katheterzakje.
  • Ik kan benoemen welke afwijkingen ik zou kunnen observeren tijdens het verwisselen van het katheterzakje en welke actie ik dan kan ondernemen. 


Blaasspoelen en katheterspoelen

  • Ik kan de indicaties, complicaties, aandachtspunten en risico's noemen bij het spoelen van de blaas.
  • Ik kan de indicaties, complicaties, aandachtspunten en risico's noemen bij het spoelen van de katheter.
  • Ik kan het verschil benoemen tussen een katheterspoeling en een blaasspoeling.
  • Ik kan benoemen waar ik de zorgvrager tijdens het spoelen van de blaas op observeer.
  • Ik kan benoemen welke afwijkingen ik bij de zorgvrager kan observeren tijdens het spoelen van de blaas en welke actie ik hierop kan ondernemen.
  • Ik weet de toepassingen van de spoelvloeistoffen NaCl 0,9%, Solutio G en Solutio R. 
  • Ik kan de spoelvloeistof controleren volgens de regel van 5.


Werken volgens protocol

  • Ik kan het verschil benoemen tussen een 'risicovolle handeling' en een 'voorbehouden handeling'
  • ik kan benoemen wat het verschil is tussen 'bekwaam zijn' en 'bevoegd zijn' bij het uitvoeren van een handeling. 
  • Ik kan uitleggen wat een uitvoeringsverzoek is
  • Ik kan uitleggen waarom je moet werken volgens protocollen


Voorkennis

  • Bij dit thema wordt geen voorkennis verwacht. 


Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  

Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<

  • Urethrale verblijfskatheter verzorgen

  • Anatomie urinewegstelsel

  • Suprapubische verblijfskatheter verzorgen

  • Suprapubische katheterisatie



  • Urineopvangzak legen
  • Urineopvangzak doorkoppelen
  • Urineopvangzak verwisselen bij verblijfskatheter

  • Urineopvangzak







  • Blaassppoelen met spoelzakje via verblijfskatheter
  • Katheterspoelen met spuit

  • Spoelen van de katheter en/of de blaas



 



Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd? Maak dan de kennistoets  die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map Kennistoetsen te gaan. 

Fase 1. Voor de les = de voobereiding

1. Zelfstandig het thema bestuderen. 

2. Kennistoets maken. 

Fase 2. Tijdens de les 

1. Kennistoets als entreeticket voor de theoretisch uitleg.

2. De demo door een instructeur.

3. Oefenen.

4. Aftoetsen.

Fase 3. Na de les  

Na de bijeenkomst kijk je terug op de leerdoelen. Op de pagina van het thema staan dobbelsteenvragen om je daarmee te helpen. 

Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.


Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
  • Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl