Katheteriseren van de blaas bij een vrouw (inbrengen en verwijderen)


Leerdoelen

In dit thema werk je aan de onderwerpen Katheteriseren van de blaas bij de vrouw (inclusief verzorgen en verwijderen).  Je werkt daarnaast zelfstandig aan de opdracht Monsters verzamelen voor diagnostiek   

Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen: 

  • Ik kan bij een mannelijke zorgvrager de blaas katheteriseren en de katheter verzorgen en verwijderen volgens protocol 
  • Ik kan benoemen wat de indicaties, contra-indicaties, risico's en aandachtspunten zijn bij het katheteriseren van de blaas bij een vrouw, het verzorgen van de katheter en het verwijderen van de katheter
  • Ik kan benoemen op welke punten ik de zorgvrager (vrouw) observeer tijdens het katheteriseren van de blaas, het verzorgen van de katheter of het verwijderen van de katheter.
  • Ik kan benomen welke afwijkingen ik kan observeren bij de zorgvrager (vrouw) tijdens het katheteriseren van de blaas, het verzorgen van de katheter of het verwijderen van de katheter en welke actie ik dan kan ondernemen 


Voorkennis



Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  

Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<



  • Blaaskatheterisatie vrouw verblijfskatheter- door 1 of 2 personen


  • Schoon werkveld, steriel werkveld
  • Schoonmaken, reinigen, desinfecteren en steriliseren van materialen en oppervlakken
  • Techniek handdesinfectie met handalcohol
  • Techniek aan-en uittrekken van (niet steriele) handschoenen
  • Techniek aan-en uittrekken van steriele handschoenen
  • Blaaskatherisatie via urethra
  • Blaaskatheters
  • Frequentie verwisselen verblijfskatheters
  • Gebruik van urine opvangzakken
  • Glijmiddel bij blaaskatherisatie
  • No touch methode
  • Verwijderen blaaskatheter en retentie 
  • Anatomie urinewegstelsel


 



Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd? Maak dan de kennistoets  die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map Kennistoetsen te gaan. 

Fase 1. Voor de les = de voobereiding

1. Zelfstandig het thema bestuderen. 

2. Kennistoets maken. 

Fase 2. Tijdens de les 

1. Kennistoets als entreeticket voor de theoretisch uitleg.

2. De demo door een instructeur.

3. Oefenen.

4. Aftoetsen.

Fase 3. Na de les  

Na de bijeenkomst kijk je terug op de leerdoelen. Op de pagina van het thema staan dobbelsteenvragen om je daarmee te helpen. 



Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.


Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
  • Zelfstandige opdracht: Bij dit onderwerp hoort de zelfstandige opdracht 'Monsters verzamelen voor diagnostiek'. 
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl