Insulinepen hanteren

Leerdoelen

In dit thema werk je aan het onderwerp Insulinepen hanteren en Medicatie toedienen via injectie. 

Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen: 

Insulinepen hanteren

  • Ik kan de insulinepen hanteren volgens protocol
  • Ik kan de indicaties, contra-indicaties, aandachtspunten en risico's noemen bij het injecteren met een insulinepen
  • Ik kan benoemen op welke punten ik de zorgvrager observeer tijdens het injecteren met een insulinepen, welke reactie ik kan waarnemen en welke actie ik dan kan ondernemen
  • Ik weet hoe ik moet omgaan met de verschillende soorten insulinepennen
  • Ik kan de verschillende injectieplaatsen benoemen en de voor- en nadelen van deze plaatsen


Toedienen van medicatie via injectie (insuline)

  • Ik kan de te injecteren insuline controleren op de voorgeschreven punten
  • Ik kan benoemen waar ik betrouwbare informatie kan vinden over de voorgeschreven insuline (waaronder indicaties en bijwerkingen en hoe klaar te maken en toe te dienen.)
  • Ik kan het verschil benoemen tussen kort-, middellang- en langwerkende insuline
  • Ik kan de verschillende injectieplaatsen benoemen en de voor- en nadelen van deze plaatsen.

Injecteren en prikaccidenten

  • Ik kan de Wet BIG toepassen op de verpleegtechnische handeling Injecteren:
    • Bevoegdheid
    • Bekwaamheid
    • Uitvoeringsverzoek
  • Ik weet welke materialen ik moet gebruiken bij het injecteren.
  • Ik kan uitleggen hoe de verschillende naalden worden gebruikt.
  • Ik kan uitleggen wat het belang is van het gebruik van een naaldencontainer.
  • Ik weet wat de risico's zijn bij een prikaccident en hoe te handelen

Voorkennis


Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  

Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<
  • Insuline injecteren

  • Gebruikinstructie insulinepennen
  • Insulinepennen en pennaalden
  • Insuline, insulinepennen en injecteren van insuline


  • Dubbele controle van medicijnen
  • gebruik naaldenbekers
  • opdracht tot voorbehouden handeling
  • toedienlijst medicatieoverzicht



 


Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd? Maak dan de kennistoets  die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map Kennistoetsen te gaan. 


1. De kennistoets: 

  • Heb je de kennistoets voldaan? Dan mag je door naar de demo door instructeur.  
  • Heb je de kennistoets niet voldaan? Dan mag je met ondersteuning van de docent en je medestudenten je kennis gaan bijwerken en het opnieuw proberen.  


2. De Demo:

  • Zodra je de kennistoets    hebt behaald, vraag je of een instructeur of een medestudent een demo kan geven. De demo kan ook bestaan uit videomateriaal.   


3. Oefenen:

  • Na het behalen van de kennistoets en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid 


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Vraag de aftoetsing aan bij de instructeur. De instructeur kan jou hiervoor inplannen.


Door naar het volgende thema:

  • Heb je de vaardigheid afgerond? Dan kun je door naar een volgend thema uit deze periode. 


Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.

Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
  • Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl