Voedingssondes en sondevoeding


Leerdoelen

In dit thema werk je aan het onderwerp Voedingssondes en sondevoeding 

Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen: 

  • Ik kan uitleggen hoe ik precies en bekwaam werkt bij het geven van sondevoeding en verzorgen van een neusmaagsonde en PEG sonde volgens de bekwaamheidseisen, veiligheidsregels en –voorschriften en wettelijke richtlijnen, zoals de Wet BIG.
  • Ik kan het verschil beschrijven tussen een neusmaagsonde en  PEG-sondes, hun indicaties en het bijbehorende materiaal.
  • Je kunt de verschillen benoemen tussen Gastronomiesonde / Jejunumsonde / Duodenumsonde / MIC-KEY button.
  • Ik kan uitleggen hoe ik mij correct voorbereid: hoe ik de juiste voorwaarden creëer en hoe ik de gezondheidssituatie en de psychische gesteldheid van de zorgvrager controleert.
  • Ik kan de specifieke kenmerken en de beleving van de zorgvrager met een maagsonde en hoe ik daar rekening mee houd.
  • Ik kan uitleg geven over observatiepunten en complicaties rondom maagsondes en benoemen welke actie ik hierop moet ondernemen.
  • Ik kan complicaties bij zorgvragers met sondevoeding herkennen en ik kan uitleggen welke acties je hierbij kunt ondernemen.


Voorkennis



Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  

Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<


  • Sondevoeding met spuit via neus-maagsonde
  • Sondevoeding met spuit via sonde door de buik


  • Toedienen van voeding via een sonde
  • Complicaties bij sondevoeding
  • Soorten, bereiden en bewaren van sondevoeding
  • Verzorgen sonde door de buikwand
  • PEG sonde


 Bekijk het filmpje van Femke die genoodzaakt is om met sondevoeding te leven.

Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd en het filmpje van Femke gekeken? Maak dan de kennistoets  die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map Kennistoetsen te gaan. 

1. De kennistoets: 

  • Heb je de kennistoets voldaan? Dan mag je door naar de demo door instructeur.  
  • Heb je de kennistoets niet voldaan? Dan mag je met ondersteuning van de docent en je medestudenten je kennis gaan bijwerken en het opnieuw proberen.  


2. De Demo:

  • Zodra je de kennistoets    hebt behaald, vraag je of een instructeur of een medestudent een demo kan geven. De demo kan ook bestaan uit videomateriaal.   


3. Oefenen:

  • Na het behalen van de kennistoets en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid 


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Vraag de aftoetsing aan bij de instructeur. De instructeur kan jou hiervoor inplannen.


Door naar het volgende thema:

  • Heb je de vaardigheid afgerond? Dan kun je door naar een volgend thema uit deze periode. 


Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.


Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
  • Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl