Ademhaling en saturatie meten
Leerdoelen
In dit thema werk je aan het onderwerp Meten van de ademhaling en de saturatie van de zorgvrager.
Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen:
Meten van de ademhaling
- Ik kan de ademhaling meten volgens protocol
- Ik kan benoemen wat een normale ademhalingsfrequentie is bij een kind, een volwassene en een oudere zorgvrager.
- Ik kan benoemen wat ik bij de zorgvrager observeer tijdens het meten van de ademhaling en welke afwijkingen ik kan observeren.
- Ik kan benoemen wat ik moet doen wanneer ik afwijkingen observeer bij het meten van de ademhaling
Meten van de saturatie
- Ik kan de saturatie meten volgens protocol
- Ik kan benoemen wat een normale saturatie een gezonde volwassene en volwassene met COPD
- Ik kan benoemen wat ik bij de zorgvrager observeer tijdens het meten van de saturatie en welke afwijkingen ik kan observeren.
- Ik kan benoemen wat ik moet doen wanneer ik afwijkingen observeer bij het meten van de saturatie
Meten van de lichaamstemperatuur
- Ik kan de lichaamstemperatuur meten volgens protocol (axillair, oraal en auriculair)
- Ik kan benoemen wat een normale lichaamstemperatuur is bij een kind, een volwassene en een oudere zorgvrager.
- Ik kan benoemen wat ik bij de zorgvrager observeer tijdens het meten van de lichaamstemperatuur en welke afwijkingen ik kan observeren.
- Ik kan benoemen wat ik moet doen wanneer ik afwijkingen observeer bij het meten van de lichaamstemperatuur
- Ik kan verschillende warmte- en koude behandelingen beschrijven en aangeven in welke situaties deze behandelingen gewenst/noodzakelijk zijn.
- Ik kan de indicaties, aandachtspunten en risico's noemen bij het geven van warmte- of koude behandeling en eventuele acties die hierbij nodig zijn.
- Ik kan benoemen welke veranderingen ik kan observeren tijdens het geven van warmte- of koude behandeling en welke acties ik hierop kan ondernemen.
- Ik kan benoemen hoe ik rekening hou met specifieke kenmerken van verschillende groepen zorgvragers.
Voorkennis
- Je beheerst de eerder opgedane kennis over de anatomie, fysiologie en de pathologie van het ademhalingsstelsel:
Voor de les: bestudeer Vilans
Tijdens de les
Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd? Maak dan de kennistoets die bij dit onderwerp past.
Klik hier om naar de map Kennistoetsen te gaan.
Fase 1. Voor de les = de voobereiding
1. Zelfstandig het thema bestuderen.
2. Kennistoets maken.
Fase 2. Tijdens de les
1. Kennistoets als entreeticket voor de theoretisch uitleg.
2. De demo door een instructeur.
3. Oefenen.
4. Aftoetsen.
Fase 3. Na de les
Na de bijeenkomst kijk je terug op de leerdoelen. Op de pagina van het thema staan dobbelsteenvragen om je daarmee te helpen.
Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?
Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?
- Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende
- Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.
Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.
Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.
Extra opdrachten
- Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
- Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.