Stomazorg


Leerdoelen

In dit thema werk je aan het onderwerp Stomazorg, stoma irrigeren en darmspoelen Bij dit onderwerp horen 2 zelfstandige opdrachten: Opdracht Stoma irrigeren en Opdracht Darmspoelen. Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen: 

Stomazorg  

  • Ik kan stomazorg toepassen volgens protocol
  • Ik kan benoemen op welke punten ik een stoma observeer, welke afwijkingen ik kan waarnemen en welke actie ik hierop moet ondernemen. 
  • Ik kan benoemen welke complicaties er tijdens de stomaverzorging kunnen optreden en welke acties ik hierbij onderneem. 
  • Ik kan benoemen wat het verschil is tussen een colostoma, ileostoma en urostoma. Ik kan de indicaties voor deze verschillende stoma's benoemen en hun locatie op het lichaam aanwijzen. 


Stoma irrigeren

  • Ik kan vertellen wat stoma irrigeren is 
  • Ik kan uitleg geven over de aandachtspunten en complicaties die kunnen optreden bij het irrigeren van een stoma.
  • Ik kan uitleg geven hoe je problemen en eventuele complicaties kunt voorkomen.


Darmspoelen

  • Ik kan vertellen wat darmspoelen is 
  • Ik kan uitleg geven over de aandachtspunten en complicaties die kunnen optreden bij darmspoelen.
  • Ik kan uitleg geven hoe je problemen en eventuele complicaties kunt voorkomen.


Voorkennis



Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  

Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<

  • Verwisselen huidplaat en stoma ééndeling systeem



  • Darmstoma
  • Complicaties stoma
  • Verzorgen stoma
  • Stomamateriaal




  • Darmspoelen via stoma


 



Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd? Maak dan de kennistoets  die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map Kennistoetsen te gaan. 

1. De kennistoets: 

  • Heb je de kennistoets voldaan? Dan mag je door naar de demo door instructeur.  
  • Heb je de kennistoets niet voldaan? Dan mag je met ondersteuning van de docent en je medestudenten je kennis gaan bijwerken en het opnieuw proberen.  


2. De Demo:

  • Zodra je de kennistoets    hebt behaald, vraag je of een instructeur of een medestudent een demo kan geven. De demo kan ook bestaan uit videomateriaal.   


3. Oefenen:

  • Na het behalen van de kennistoets en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid 


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Vraag de aftoetsing aan bij de instructeur. De instructeur kan jou hiervoor inplannen.


Door naar het volgende thema:

  • Heb je de vaardigheid afgerond? Dan kun je door naar een volgend thema uit deze periode. 


Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.



Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
  • Zelfstandige opdrachten: Bij dit onderwerp werk je zelfstandig aan opdracht 'Stoma irrigeren' en opdracht 'Darmspoelen'. Deze kun je vinden in de map hier boven (wanneer je deze opdrachten gemaakt hebt, krijg je de tweede handtekening in je boekje). 

Daarnaast maak je

  • Kennistoets Stoma irrigeren (voor de eerste handtekening in je boekje)
  • Kennistoets Darmspoelen (voor de eerste handtekening in je boekje)
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl