Maaghevelen en darmspoeling


In dit thema werk je aan het onderwerp Maaghevelen en darmspoeling uitvoeren.              

Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen

  • Je kunt de indicaties, contra-indicaties, en complicaties benoemen voor de handeling maaghevel en maagspoelen.
  • Je hebt inzicht in de specifieke kenmerken en de beleving van de zorgvrager en je kunt uitleggen hoe je daar rekening mee kunt houden tijdens het uitvoeren van een maagspoeling.
  • Je kunt uitleggen hoe je precies en bekwaam werkt bij het spoelen van de maag volgens de bekwaamheidseisen, veiligheidsregels en –voorschriften en wettelijke richtlijnen, zoals de Wet BIG.
  • Je weet het verschil te benoemen tussen een maaghevel en het uitvoeren van een maagspoeling.



  • Je kunt uitleggen hoe je precies en bekwaam werkt bij het spoelen van de darmen volgens de bekwaamheidseisen, veiligheidsregels en –voorschriften en wettelijke richtlijnen, zoals de Wet BIG.
  • Je kunt uitleg geven over de verschillende wijzen waarop je de darmen kunt spoelen.
  • Je kunt uitleg geven over de aandachtspunten en complicaties die kunnen optreden bij het darmspoelen.
  • Je kunt uitleg geven hoe je problemen en eventuele complicaties kunt voorkomen.
  • Je hebt inzicht in de specifieke kenmerken en de beleving van de zorgvrager en je kunt uitleggen hoe je daar rekening mee kunt houden tijdens het darmspoelen.

Voorkennis

Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  


Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<
  • Maaginhoud hevelen

  • Darmspoelen rectaal 


  • inbrengen neus- maagsonde bij volwassenen
  • ledigen van de maag
  • darmspoelen


 bekijk het volgende instructie filmpje, darmspoeling bij volwassenen.

Tijdens de les


Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd en het filmpje bekeken ? Maak dan de kennistoets  die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map Kennistoetsen te gaan. 

1. Heb je de opdracht gemaakt: 

  • Heb je aan de opdracht voldaan? Dan mag je door naar de demo door instructeur.  
  • Heb je de opdracht niet voldaan? Dan mag je met ondersteuning van de docent en je medestudenten je kennis gaan bijwerken en het opnieuw proberen.  


2. De Demo:

  • Zodra je de opdracht hebt behaald, vraag je of een instructeur of een medestudent een demo kan geven. De demo kan ook bestaan uit videomateriaal.   


3. Oefenen:

  • Na het behalen van de opdracht en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid.  


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Vraag de aftoetsing aan bij de instructeur. De instructeur kan jou hiervoor inplannen.


Door naar het volgende thema:

  • Heb je de vaardigheid afgerond? Dan kun je door naar een volgend thema uit deze periode. 


Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.

Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
  • Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl