Kerntaak 1 Bieden van zorg en ondersteuning in het verpleegkundig proces
Onderstaande kennis en vaardigheden zijn onderdeel van kerntaak 1. Deze kennis en vaardigheden heb je nodig om de werkprocessen goed uit te kunnen voeren.
De verpleegkundige...
heeft brede kennis van anatomie, fysiologie, pathologie en farmacologie relevant voor werkveld en doelgroep (141)
|
Materialen (leervraag 141) |
heeft brede kennis van gezondheidsrisico's behorend bij de doelgroep (142)
|
Materialen (leervraag 142) |
heeft brede kennis van algemene begrippen en theorieën van gedragswetenschappen relevant voor beroepsuitoefening (143)
|
Begeleiden 1 t/m 9
Basis communicatie Ontwikkelingspsychologie |
heeft brede kennis van verschillende visies op gezondheid (144)
|
Klinisch redeneren
Kwaliteit en deskundigheid |
heeft brede kennis van voedings- en dieetleer en voedingsproblematiek relevant voor de beroepsuitoefening (145)
|
NIET GEKOPPELD |
heeft specialistische kennis van protocollen, professionele richtlijnen, beroepscode en standaarden (146)
|
Ergonomie
Gezond en veilig werken Persoonlijke verzorging Simulatie onderwijs (alleen koppeling naar It's) Verpleegtechnisch handelen |
heeft brede kennis van methoden voor risicoinschatting, vroegsignalering, probleemherkenning, interventie en monitoring (147)
|
Materialen (leervraag 147)
|
heeft brede kennis van palliatieve zorg (148)
|
Begeleiden 4 en 9
Branche VVT-geriatrie |
heeft brede kennis van zelfmanagement en het versterken van zelfmanagement (149)
|
Begeleiden 3 en 4
Branche VVT-geriatie Basis communicatie Persoonlijke verzorging Plannen van zorg (Mijn opleiding VP is nog niet volledig gevuld) |
heeft brede kennis van de mogelijkheden, risico's en ethische dilemma's van technologische hulpmiddelen, sociale media en internet (150)
|
Digitale geletterdheid (alleen koppeling naar It's)
Zorginnovaties en technologie (deel 2 moet ontwikkeld worden) |
heeft specialistische kennis van ketenzorg (151)
|
Materialen leervraag 151 |
heeft brede kennis van wijkzorg /eerstelijnszorg (152)
|
Branche GGZ
Branche GHZ Branche VVT Thuiszorg Pathologie branche kraam |
heeft specialistische kennis van gezamenlijk besluitvormingsproces (153)
|
NIET GEKOPPELD
|
heeft brede kennis van preventieve zorg (154)
|
Materialen leervraag 154 |
heeft specialistische kennis van werkvelden en doelgroepen in relatie tot de beroepsuitoefening (155)
|
Materialen leervraag 155 |
heeft branchespecifieke kennis volgens de aanvullende informatie in de verantwoordingsinformatie (156)
|
NIET GEKOPPELD
|
heeft specialistische kennis van branchespecifieke methodieken (157)
|
Materialen leervraag 157
|
heeft brede kennis van de bekostiging van de zorg (158)
|
NIET GEKOPPELD
|
heeft specialistische kennis van preventie van grensoverschrijdend gedrag en onbegrepen gedrag (159)
|
Begeleiden 7
Branche GGZ Branche GHZ Workshop agressie |
heeft brede kennis van het opbouwen, onderhouden en herstellen van een sociaal netwerk (160)
|
Begeleiden 3,4 en 5
Ontwikkelingspsychologie |
heeft specialistische kennis van diagnose behandelcombinaties (161)
|
Materialen leervraag 161 |
heeft brede kennis van dubbele diagnose/comorbiditeit (162)
|
Branche GHZ
Branche VVT-geriatrie Pathologie branche GHZ Pathologie branche VVT-geriatrie Pathologie branche VVT-chronisch zieken |
kan technologische hulpmiddelen en instrumenten inzetten en gebruiken, waaronder e-health (163)
|
NIET GEKOPPELD (Nog koppelen aan 'zorginnovaties en technologie')
|
kan zorg op afstand bieden (164)
|
NIET GEKOPPELD (Nog koppelen aan 'zorginnovaties en technologie')
|
kan gedragspatronen, ziektebeelden en functiestoornissen herkennen (165)
|
Materialen leervraag 165 |
kan emotionele problemen herkennen (166)
|
Materialen leervraag 166 |
kan signalen herkennen van sociale problematiek (167)
|
Materialen leervraag 167 |
kan observatiemethoden en -technieken toepassen om informatie te achterhalen (168)
|
Begeleiden 3, 4 en 5
Branche ZH 1 Branche ZH 2 Persoonlijke verzorging Plannen van zorg (Mijn opleiding VP is nog niet volledig gevuld) |
kan diagnostisch/klinisch redeneren toepassen (169)
|
Klinisch redeneren
Pathologie klinisch redeneren Simulatie onderwijs |
kan methodisch en systematisch handelen tijdens de beroepsuitoefening (170)
|
Begeleiden 1 t/m 9
Plannen van Zorg Simulatie onderwijs Verpleegtechnisch handelen |
kan actuele benaderingswijzen in de omgang met relevante doelgroepen toepassen (171)
|
Materialen leervraag 171
|
kan omgaan met beroepsethische vraagstukken (172)
|
Kwaliteit en deskundigheid |
kan de sociale kaart maken en maatschappelijke steunsystemen in kaart brengen (173)
|
Begeleiden 3,4 en 5 |
kan de (organisatiespecifieke) visie op zorg toepassen in haar dagelijkse werkzaamheden (174)
|
NIET GEKOPPELD
|
kan handelen volgens de normen voor verantwoorde zorg (175)
|
NIET GEKOPPELD
|
kan gesprekstechnieken en begeleidingsmethodieken toepassen bij verschillende doelgroepen (176)
|
Begeleiden 1 t/m 9
Basis communicatie |
kan hulp verlenen bij veelvoorkomende huishoudelijke ongevallen (177)
|
Burgerschap: EHBO |
kan kennis van vigerende wet- en regelgeving toepassen (178)
|
Voorlichting, advies en instructie
Wet- en regelgeving |
kan basale financiële en administratieve gegevens registreren (179)
|
NIET GEKOPPELD
|
kan voor de doelgroep relevante administratieve handelingen verrichten (180)
|
NIET GEKOPPELD
|
kan alle onderdelen van de verpleegkunde toepassen m.b.t. zorg in ziekenhuis, verpleeghuizen en thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg (181)
|
NIET GEKOPPELD
|
kan bijdragen aan patiëntveiligheid (182)
|
Materialen leervraag 182 |
kan specialistische kennis van groepsdynamica toepassen (183)
|
Begeleiden 3 en 4 |
kan reanimeren (184)
|
BLS/AED Workshop
PBLS |
kan tools en methodes toepassen t.a.v. het handelen in crisissituaties (185)
|
Crisis- en onvoorziene situaties |
kan onderhandelmethodieken en supportmethodieken toepassen (186)
|
Begeleiden 4 en 5 |