Klinisch redeneren

Klinisch redeneren 1


Klinisch redeneren 1

Onderwerp
Inhoud
1
Algemene uitleg programma en toetsing
Wat is klinisch redeneren?
Stap 1: Observeren
  • Klinisch beeld vormen- Pluis/niet pluis
  • Vitale functies en het klinische beeld
Huiswerk:
  • Afmaken: Opdracht De orgaansystemen
  • Doorlezen en samenvatten: Reader ABCDE-methodiek
    • A: Airway- de luchtweg (pagina 13 t/m 18)
    • B: Breathing- de ademhaling (pagina 19 t/m 24)
2
Stap 1: Observeren
  • Klinisch beeld vormen
  • Scoresystemen en hun betekenis
Stap 2: Analyseren. Redeneerhulpen: 
  • ABCDE-methode

  • Werken met casuïstiek- klinisch beeld vormen
  • Herhaling scorelijsten: VAS/ REPOS, SNAQ, BMI, Vochtlijsten
  • Opdracht: K1 Vergelijken van ziektebeelden>> klassikaal nabespreken 
  • Redeneerhulpen: acute situatie> ABCDE-methode
Huiswerk:
  • Doorlezen en samenvatten: Reader ABCDE-methodiek
    • C: Circulation- de circulatie (pagina 25 t/m 28)
    • D: Disability- het bewustzijn en neurologische functies (pagina 29 t/m 32)
    • E: Exposure- Ontkleden, quick look, bewaken van de temperatuur (pagina 33 t/m 34)
  • Opdracht: 'ABCDE-methode Carrousel Groepen' in supgroepen
3
Stap 2: Analyseren. Redeneerhulpen: 
  • ABCDE-methode
  • ICF-mindsmaps
Stap 3. Communiceren
  • Monitoring
  • SBAR
  • Klassikaal Presentatie 'ABCDE-methode Carrousel Groepen' in supgroepen
  • Redeneerhulpen: niet-acute situaties> ICF-mindmaps
  • Stap 3. Communiceren> Goed voorbeeld: Hoe communiceer ik over een patiënt via de SBAR?

Huiswerk:
4
Casus Jaap Baanders
Observeren-Analyseren

ICF-mindmaps:
Spijsverteringsfuncties (34)
Welbevinden (26)
Activiteiten en participatie (42)

  • Nabespreken Jaap Baanders stap 1. Observeren
  • Stap 2: Analyseren. Casus Jaap Baanders in subgroepen:
    • helft van de klas gebruikt de ABCDE-methodiek
    • andere helft van de klacht gebruikt de ICF mindmaps
Huiswerk:
  • Analyseren Casus Jaap Baanders in subgroepen:
    • helft van de klas gebruikt de ABCDE-methodiek
    • andere helft van de klacht gebruikt de ICF mindmaps
5
Casus Jaap Baanders
Observeren-Analyseren

ICF-mindmaps:
Spijsverteringsfuncties (34)
Welbevinden (26)
Activiteiten en participatie (42)

  • Klassikaal uitwerken/ doorspreken opbrengst uitwerking ABCDE/methodiek vs ICF-mindmaps.
  • Interventies: 
    • ABCDE-methodiek: Interventies aan de hand van de ABCDE-methodiek
    • ICF: Verpleegkundige interventies bij verschillende verpleegproblemen
 
Goed voorbeeld: Hoe communiceer ik een patiënt via de SBAR?

Huiswerk:
  • Voorbereiden van de SBAR over Jaap Baanders
6
Casus Jaap Baanders
Communiceren
  • Klassikaal: Stap 3. Communiceren. Overdracht van Jaap Baanders via de SBAR
  • Nabespreken: ICF-mindmaps spijsverteringsfuncties, welbevinden en activiteiten & participatie

Huiswerk:
Doorlezen de casus van mevrouw Kuch en uitwerken:
  • stap 1. Observeren
7
Casus mevrouw Kuch
Observeren-Analyseren

ICF-mindmaps:
Ademhaling (30) (laag complex)
Circulatie (31) (laag complex)
Welbevinden (26)
 Activiteiten en participatie (42)

  • Nabespreken mevrouw Kuch: Stap 1. Observatie
  • Stap 2: Analyseren. Casus Mw. Kuch in subgroepen:
    • helft van de klas gebruikt de ABCDE-methodiek
    • andere helft van de klacht gebruikt de ICF mindmaps

Huiswerk:
  • Uitwerken stap 2 Analyse mevrouw Kuch in supgroepen
  • Voorbereiden van de SBAR van mevrouw Kuch
8
Casus mevrouw Kuch
Communiceren
  • Klassikaal uitwerken/ doorspreken opbrengst uitwerking ABCDE/methodiek vs ICF-mindmaps.
  • Interventies: 
    • ABCDE-methodiek: Interventies aan de hand van de ABCDE-methodiek
    • ICF: Verpleegkundige interventies bij verschillende verpleegproblemen
  • Klassikaal: Overdracht van Mevrouw Kuch via de SBAR

9
Toets





Klinisch redeneren 2


Klinisch redeneren 2

Onderwerp
Inhoud
1
Algemene uitleg programma en toetsing

  • Zakboekje M. Bakker/ Observeren-Analyseren-Communiceren
  • ABCDE-methodiek/ICF-mindmaps
  • SBAR/ patiëntenbespreking via de TimeouT-methode
Huiswerk:
  • Opdracht: van differentiële diagnose naar werkdiagnose
  • Klinisch redeneren en labwaarden
  • Doorlezen casus mevrouw Tubulitio en uitwerken:
    • stap 1: Observatie
    • stap 2: Analyse
2
Casus Mevrouw Tubulitio
Observatie en analyse

ICF-mindmaps:
Mentale functies (27)
Urogenitale functies (33)
Huid- en afweerfuncties (35)
Bloedwaarden-
              4. Klinische chemie (36)
Welbevinden (26)
Activiteiten en participatie (42)

Tijdens de les wordt de casus van mevrouw Tubulitio uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren


Huiswerk:
  • Afmaken van de lesopdracht (uitwerking opslaan!)
  • Doorlezen casus meneer Gerommel en uitwerken:
    • stap 1: Observatie 
    • stap 2: Analyse
3
Casus meneer B. Gerommel
Observatie en analyse
Tijdens de les wordt de casus van meneer Gerommel uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren


Huiswerk:
  • Doorlezen: een goede patiëntbespreking houden
4
Casus mevrouw Tubulitio en meneer Gerommel
Communiceren= patiëntbespreking via TimeouT
Klassikaal: 
  • SBAR-gesprekken door enkele studenten
  • Goed voorbeeld van een patiëntbespreking (door docent)
  • Voorbereiden van patiëntbesprekingen in tweetallen. De ene helft van de klas bereid in tweetallen de casus van mevrouw Tubulitio voor, de andere helft van de klas in tweetallen de casus van meneer Gerommel.
Huiswerk:
Patiëntenbesprekingen afmaken volgens TimeouT methode
5
Casus mevrouw Tubulitio en meneer Gerommel
Communiceren= patiëntbespreking via TimeouT

Studenten geven in subgroepen een patiëntbespreking.

Huiswerk:
  • Reflecteer op de patiëntbespreking; wat heb je geleerd?
  • Doorlezen de casus van ? en uitwerken:
    • stap 1. Observeren 
    • stap 2. Analyse
6
Casus ?
Observatie en analyse

ICF-mindmaps:
Ademhaling (30) (midden complex)
Circulatie (31) (midden complex)
Thermoregulatiesysteem (39) (SIRS)
Bloedwaarden-
              4. Klinische chemie (36)
Welbevinden (26)
 Activiteiten en participatie (42)

Tijdens de les wordt de casus van ? uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren

Huiswerk:
Doorlezen de casus ?? en uitwerken:
  • stap 1. Observeren
  • stap 2. Analyse
7
Casus ??
Observatie en analyse
Tijdens de les wordt de casus van ?? uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren

Huiswerk:
  • Voorbereiden van patiëntbesprekingen in tweetallen. De ene helft van de klas bereid in tweetallen de casus van ? voor, de andere helft van de klas in tweetallen de casus van ?.
8
Casus ? en casus ?? Gerommel
Communiceren= patiëntbespreking via TimeouT
Studenten geven in subgroepen een patiëntbespreking.


Huiswerk:
  • Reflecteer op de patiëntbespreking; wat heb je geleerd?
9
Toets






Casus Meneer de Groot

Observeren-Analyseren


ICF-mindmaps:

Stem en spraak (29)
Neurologische functies (37)
Bewegingsapparaat (38)
Welbevinden (26)
Activiteiten en participatie (42)

Klinisch redeneren 3


Klinisch redeneren 3

Onderwerp
Inhoud
1
Algemene uitleg programma en toetsing

  • Zakboekje M. Bakker/ Observeren-Analyseren-Communiceren
  • ABCDE-methodiek/ICF-mindmaps
  • SBAR/ patiëntenbespreking via de TimeouT-methode
Huiswerk:
  • Opdracht: klinisch redeneren en medicatie
  • Doorlezen casus   en uitwerken:
    • stap 1: Observatie
    • stap 2: Analyse
2
Casus 
Observatie en analyse

Sensorische functies en pijn (28)
Ademhaling (30) (complex)
Circulatie (31) (complex)
Zuurstofvoorziening van het hart (32)
Bloedwaarden (36)
Hormonaal stelsel (40)
Voortplantingsfuncties (41)

Welbevinden (26)
Activiteiten en participatie (42)

Tijdens de les wordt de casus van uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren


Huiswerk:
  • Afmaken van de lesopdracht (uitwerking opslaan!)
  • Doorlezen casus meneer  en uitwerken:
    • stap 1: Observatie 
    • stap 2: Analyse
3
Casus meneer
Observatie en analyse
Tijdens de les wordt de casus van meneer  uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren


Huiswerk:
  • Doorlezen: een goede patiëntbespreking houden
4
Casus mevrouw  en meneer
Communiceren= patiëntbespreking via TimeouT
Klassikaal: 
  • SBAR-gesprekken door enkele studenten
  • Goed voorbeeld van een patiëntbespreking (door docent)
  • Voorbereiden van patiëntbesprekingen in tweetallen. De ene helft van de klas bereid in tweetallen de casus van mevrouw voor, de andere helft van de klas in tweetallen de casus van meneer 
Huiswerk:
Patiëntenbesprekingen afmaken volgens TimeouT methode
5
Casus mevrouw en meneer 
Communiceren= patiëntbespreking via TimeouT

Studenten geven in subgroepen een patiëntbespreking.

Huiswerk:
  • Reflecteer op de patiëntbespreking; wat heb je geleerd?
  • Doorlezen de casus van ? en uitwerken:
    • stap 1. Observeren 
    • stap 2. Analyse
6
Casus ?
Observatie en analyse
Tijdens de les wordt de casus van ? uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren

Huiswerk:
Doorlezen de casus ?? en uitwerken:
  • stap 1. Observeren
  • stap 2. Analyse
7
Casus ??
Observatie en analyse
Tijdens de les wordt de casus van ?? uitgewerkt volgens de stappen van Marc Bakker:
  1. Observeren
  2. Analyseren (1/2 vd klas met ICF/ andere helft ABCDE-methode)
  3. Communiceren via de SBAR
Klassikaal: verschillende SBAR gesprekken voeren

Huiswerk:
  • Voorbereiden van patiëntbesprekingen in tweetallen. De ene helft van de klas bereid in tweetallen de casus van ? voor, de andere helft van de klas in tweetallen de casus van ?.
8
Casus ? en casus ?? Gerommel
Communiceren= patiëntbespreking via TimeouT
Studenten geven in subgroepen een patiëntbespreking.

Huiswerk:
  • Reflecteer op de patiëntbespreking; wat heb je geleerd?
9
Toets






Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl