Werkt aan professionele ontwikkeling 2
Welkom
Als verpleegkundige werk je in een organisatie waarin voortdurend nieuwe kennis ontstaat en waar nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden. Daarom is het belangrijk dat je je als verpleegkundige blijft ontwikkelen. Op welke manier ga jij werken aan je professionele ontwikkeling? In deze periode ga je aan de slag met het werken aan de deskundigheidsbevordering van anderen.
Lees snel verder….
Op welk examen bereid ik mij voor?
In deze periode werk je aan werkprocessen:
- B1-K1-W1: Onderkent bestaande of dreigende gezondheidsproblemen (gezondheidsbevorderaar);
- B1-K2-W3: Werkt aan professionele ontwikkeling (Reflectieve EBP Professional)
Je bereid je voor op Exameneenheid A en C
Leerdoelen
In dit thema ga je letterlijk werken aan het bevorderen van de deskundigheid van anderen. Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen:
- Je kunt uitleggen hoe je een bijdrage kunt leveren aan de ontwikkeling van de beroepsuitoefening.
- Je weet welke mogelijkheden er bestaan om kennis, vaardigheden en beroepshouding te verbeteren.
- Je kunt feedback geven aan andere zorgprofessionals, je vraagt om feedback en kunt feedback ontvangen.
- Je kunt een klinische les en/of themabijeenkomst organiseren en uitvoeren.
- Je kunt uitleggen wat verstaan wordt onder een klinische les, op basis van de definitie van de V&VN.
- Je kunt benoemen wat de criteria zijn van een klinische les.
- Je kunt uitleggen wat de doelen zijn van een klinische les.
- Je kunt uitleggen op welke manieren de beginsituatie in kaart kan worden gebracht en hoe hierbij kan worden aangesloten
- Je kunt benoemen hoe tijdens het geven van een klinische les rekening gehouden kan worden met het optimaliseren van de opslag van informatie en het bevorderen van concentratie.
- Je kunt benoemen welke onderdelen minimaal nodig zijn voor en goede lesvoorbereiding.
- Je kunt uitleggen wat het voordeel is van het formuleren van goede lesdoelen, uitleggen welk type lesdoelen er zijn en hier een voorbeeld van geven.
- Je kunt uitleggen wat drie veel gebruikte werkvormen zijn en wat deze inhouden (hoorcollege, casusbespreking en vaardigheid les)
- Je kunt benoemen welke middelen en materialen voor de les kunnen worden gebruikt.
- Je kunt kort uitleggen wat het nut van evaluatie en toetsing is en hier voorbeelden bij noemen.
Welke kennis en vaardigheden horen hierbij?
De leerdoelen worden zichtbaar in de volgende concrete kennis en vaardigheden:
- Je geeft voorlichting, advies en instructie over veiligheid, hygiëne en het gebruik van (technologische) hulpmiddelen (004)
- Je kiest de juiste materialen en middelen afgestemd op de doelgroep (009)
- Je werkt aan jouw eigen professionele ontwikkeling en weerbaarheid en draagt bij aan de ontwikkeling van anderen. (103)
- Je reflecteert op het eigen handelen en functioneren, vraagt om feedback en geeft feedback. (106)
- Je formuleert voor jezelf verbeteracties voor jouw werkzaamheden. (107)
- Je discussieert met collega’s en anderen over beroepstaken en werkzaamheden. (108)
Welk gedrag hoort hierbij?
De leerdoelen worden in deze periode zichtbaar in het volgende concrete gedrag:
- Je houdt proactief de vakinhoudelijke ontwikkelingen en veranderende wet- en regelgeving in de sector bij (110)
- Je gaat proactief opzoek naar technologische ontwikkelingen die het werk vergemakkelijken (111)
- Je draagt eigen kennis en expertise begrijpelijk over (112)
- Je gebruikt feedback doelbewust om jezelf verder te ontwikkelen (113)
- Je formuleert meetbare, uitdagende en haalbare verbeterpunten voor haar werkzaamheden en toont verantwoordleijkheid in het halen hiervan (114)
Wat bestudeer ik?
Om deze leerdoelen te behalen maak je gebruik van Zorgpad
> Zorg algemeen 4 VP> Thema: Gezondheidsbevordering> 5. Groepsvoorlichting
Toetsing
Cohort 2020: Toetscode
- FVP2001-KW-DESK-3
Lesthema's en planning
Les
|
Thema
|
Fase eindopdracht
|
Werkvorm
|
Huiswerk
|
1
|
Introductie op deze periode
|
|
College
Link naar LessonUp |
Zorgpad 5.1 t/m 5.3
|
2
|
Wat is een klinische les?
|
|
College:
Hoe geef ik een klinische les (2).pdf |
Zorgpad 5.4 en 5.5
|
3
|
Onderwerp kiezen, eigen leerdoel, vorm
|
Voorbereiding
|
Zelfstandig in duo's
|
Studentafhankelijk
|
4
|
Doel en beginsituatie
|
Voorbereiding
|
Zelfstandig in duo's
|
Studentafhankelijk
|
5
|
Planning van je klinische les
|
Voorbereiding
|
Zelfstandig in duo's
|
Studentafhankelijk
|
6
|
Planning van je klinische les
|
Voorbereiding
|
Zelfstandig in duo's
|
Studentafhankelijk
|
7
|
Uitvoeringsfase en evaluatiefase 1
|
Uitvoering en peerfeedback: Peerfeedback klinische les.docx
|
Presentaties
|
Studentafhankelijk
|
8
|
Uitvoeringsfase en eveluatiefase 1
|
Uitvoering en peerfeedback:
Peerfeedback klinische les.docx |
Presentaties
|
Studentafhankelijk
|
9
|
Evaluatiefase 2 en reflectiefase (eindopdracht)
|
Evaluatie 2 en reflectie
|
Zelfstandig in duo's
|
|
|
Eindopdracht inleveren
|
|
|
|
Over het vak kwaliteit en deskundigheid
Naar boven