Thema 1. Hygiëne


Leerdoelen

In dit thema werk je aan het onderwerp Hygiëne. Hieronder vallen de onderwerpen: Handhygiëne en De persoonlijke hygiëne van de zorgverlener

Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen: 

Handhygiëne

  • Ik kan benoemen wat hygiënisch werken is
  • Ik kan benoemen wat infectiepreventie is en op welke manier ik hieraan kan bijdragen.
  • Ik kan benoemen wat kruisbesmetting is.
  • Ik kan de verschillende soorten micro-organismen benoemen.
  • Ik kan op de juiste manier handhygiëne toepassen (handen wassen en desinfecteren).


Persoonlijke hygiëne van de zorgverlener

  • Ik kan benoemen waarom persoonlijke hygiëne van een zorgverlener zo belangrijk is.
  • Ik kan benoemen welke besmettingsbronnen er zijn.
  • Ik kan benoemen via welke manieren micro-organismen op de zorgvrager kunnen worden overgebracht.
  • Ik kan benoemen welke besmettingswegen (port d’entree) er zijn waarop de micro-organisme het lichaam kunnen binnendringen.
  • Ik kan benoemen wat kruisbesmetting is.


Voorkennis

Voor dit onderwerp is geen voorkennis vereist. 


Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  

Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<



  • Techniek handen wassen met water en zeep



  • Inleiding hygiëne en infectiepreventie 

  • Techniek handdesinfectie met handalcohol

  • Indicaties voor handdesinfectie en wassen van de handen


 


Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd en het filmpje bekeken? Maak dan de kennistoets   die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map kennistoetsen te gaan.

1. De kennistoets: 

  • Heb je de kennistoets voldaan? Dan mag je door naar de demo door instructeur.  
  • Heb je de kennistoets niet voldaan? Dan mag je met ondersteuning van de docent en je medestudenten je kennis gaan bijwerken en het opnieuw proberen.  


2. De Demo:

  • Zodra je de kennistoets    hebt behaald, vraag je of een instructeur of een medestudent een demo kan geven. De demo kan ook bestaan uit videomateriaal.   


3. Oefenen:

  • Na het behalen van de kennistoets en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid 


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Vraag de aftoetsing aan bij de instructeur. De instructeur kan jou hiervoor inplannen.


Door naar het volgende thema:

  • Heb je de vaardigheid afgerond? Dan kun je door naar een volgend thema uit deze periode. 


Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.


Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent.
  • Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl