Thema 6. Ondersteunen bij eten en drinken

In dit thema werk je aan het onderwerp ondersteunen van een zorgvrager bij het eten en drinken. Hieronder vallen de onderwerpen: helpen bij het geven van eten en drinken, vochtlijst bijhouden, werken met een vochtbalans, slikproblemen. 


Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen:  


Je kunt de functie van voeding en vocht benoemen.

Je kunt uitleggen hoe een gezond voedingspatroon eruit ziet voor verschillende levensfasen.

Je kunt de oorzaken en gevolgen van ondervoeding benoemen.

Je kunt de voedingstoestand van de zorgvrager in kaart brengen en indien nodig actie ondernemen wanneer de voedingstoestand uit balans dreigt te raken.

Je kunt een vochtbalans aanleggen en bijhouden.

Je kunt de juiste actie ondernemen wanneer de vochthoushouding uit balans dreigt te raken.

Je kunt vijf maatregelen benoemen om voeding- en vochtinname te bevorderen.

Je bent je bewust van de kwetsbaarheid van sommige zorgvragers met betrekking tot de intake, denk aan mond- en slikproblemen.


Voorkennis

Voor dit onderwerp is geen voorkennis vereist.


Voor de les: bestudeer Vilans

Werkinstructie  


Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<


  • Eten op bed of aan tafel






  • Techniek handdesinfectie met handalcohol
  • Techniek handen wassen met water en zeep









Vochtbalans:

  • Dit is het verschil tussen de hoeveelheid vocht die iemand opneemt en de hoeveelheidvocht die iemand uitscheidt.
  • Wordt altijd opgemaakt nav de afgelopen 24 uur
  • Positief betekend: er is meer vocht opgenomen dan uitgescheiden
  • Negatief betekent: er is meer vocht uitgescheiden dan opgenomen


BMI berekenen - Dieet Universiteit

SNAQ-lijst (Short Nutritional Assessment Questionnaire) is een vragenlijst waarmee een verpleegkundige tijdens de anamnese bij opname in het ziekenhuis vast kan stellen of een patiƫnt is ondervoed.


MUST. De Must is een checklist, waarmee de mate van ondervoeding vastgesteld kan worden. De MUST bestaat uit 3 vragen de gaan over BMI, voedselinname en acute ziekte. Per vraag wordt gescoord op een drie- of tweepuntsschaal. de uitkomst geeft inzicht in de mate van ondervoeding.


Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd? Maak dan de kennistoets die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map kennistoetsen te gaan.

1. De kennistoets: 

  • Heb je de kennistoets voldaan? Dan mag je door naar de demo door instructeur.  
  • Heb je de kennistoets niet voldaan? Dan mag je met ondersteuning van de docent en je medestudenten je kennis gaan bijwerken en het opnieuw proberen.  


2. De Demo:

  • Zodra je de kennistoets hebt behaald, vraag je of een instructeur of een medestudent een demo kan geven. De demo kan ook bestaan uit videomateriaal.   


3. Oefenen:

  • Na het behalen van de kennistoets en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid.  


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Vraag de aftoetsing aan bij de instructeur. De instructeur kan jou hiervoor inplannen.


Door naar het volgende thema:

  • Heb je de vaardigheid afgerond? Dan kun je door naar een volgend thema uit deze periode. 


Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.

Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent
  • Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.


Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl