Thema 2. Bedden verzorgen

Leerdoelen

In dit thema werk je aan het onderwerp Bedden verzorgen

Hieronder vallen de onderwerpen: Bedopmaken, bedafhalen en bedrustcomplicaties en we kijken ook naar de beroepshouding van een verpleegkundige. 

Je werkt hierbij aan de volgende leerdoelen


Bedden opmaken/afhalen

  • Je kunt uitleg geven over het bed, bedverzorging en hulpmiddelen in bed.
  • Je weet te vertellen welke hulpmiddelen te kunt  toepassen om een zorgvrager comfortabel in bed te laten liggen.
  • Je kunt uitleggen hoe je bij bedverzorging actief rekening houdt met de mogelijkheden en wensen van de zorgvrager.
  • Je weet uit te leggen wat het belang is van respect voor de eigenheid en privacy van de zorgvrager tijdens bedverzorging.

Bedrustcomplicatie

  • Je kunt de verschillende bedrustcomplicaties benoemen.
  • Je kunt observatiepunten benoemen bij de verschillende bedrustcomplicaties.
  • De student kan benoemen welke acties hij kan nemen ter voorkoming van de verschillende bedrustcomplicaties.

Voorkennis

Voor dit onderwerp ga je in groepjes aan de slag met de opdracht bedrustcomplicaties maken van een poster.  Deze opdracht is te vinden in de map extra opdrachten per periode. (zie het kopje tijdens de les hieronder) 


Voor de les: bestudeer Vilans


Werkinstructie  


Achtergrondinformatie  


>>Klik op het bovenstaande Vilanslogo om naar de inlogpagina te gaan<<



  • Bed opmaken en afhalen




  • Bed, beddengoed en hulpmiddelen


  • Bed opmaken en afhalen met een cliĆ«nt in bed


  • Handschoenen



 


Tijdens de les

Heb je de bovenstaande lesstof uit Vilans bestudeerd? Maak dan de kennistoets   die bij dit onderwerp past. 

Klik hier om naar de map kennistoetsen te gaan.

1. De kennistoets: 

  • Heb je de kennistoets voldaan? Dan mag je door naar de demo door instructeur.  
  • Heb je de kennistoets niet voldaan? Dan mag je met ondersteuning van de docent en je medestudenten je kennis gaan bijwerken en het opnieuw proberen.  


2. De Demo:

  • Zodra je de Test je kennis hebt behaald, vraag je of een instructeur of een medestudent een demo kan geven. De demo kan ook bestaan uit videomateriaal. 


3. Oefenen:

  • Na het behalen van de kennistoets en het bekijken van de demo mag je gaan oefenen met de vaardigheid.  


4. Aftoetsen:

  • Beheers je de vaardigheid? Vraag de aftoetsing aan bij de instructeur. De instructeur kan jou hiervoor inplannen.
  • Bij het bed op maken met zorgvrager erin worden ook de volgende vaardigheden van ergonomie afgetekend in je skills boekje. Kantelen in bed, zijwaartsverplaatsen in bed, hogerop plaatsen in bed, in en uit bed halen.


Door naar het volgende thema:

  • Heb je de vaardigheid afgerond? Dan kun je door naar een volgend thema uit deze periode. 


Evaluatie na de les: Wat heb jij vandaag geleerd?

Evaluatie van het product: Lees de leerdoelen nogmaals door. Kun je deze allemaal beantwoorden?  

  • Ja? Goed gedaan! Je beheerst het onderwerp voldoende 
  • Nee? Je bent er nog niet helemaal. Welke leerdoelen ontbreken nog? Zoek de antwoorden hierop op in de protocollen.  


Evaluatie van je leerproces: Gebruik voor de evaluatie van de skillsles de onderstaande dobbelsteenvragen. Beantwoord deze voor jezelf.


Bereid je voor op het volgende thema in deze periode en neem daarbij je antwoorden op de dobbelsteenvragen mee.


Extra opdrachten

  • Extra opdrachten maak je op aanwijzing van de docent.
  • Bij dit onderwerp zijn er geen zelfstandige opdrachten.

Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl