B1-K1-W2 Stelt de verpleegkundige diagnose en stelt het individuele plan van de zorgvrager op
Uitleg
Werkproces 2 bevat de CanMeds rol Zorgvrager. De leeruitkomsten geven weer wat je moet laten zien tijdens het examen van dit werkproces.
Om deze leeruitkomsten uit te voeren, dien je bepaalde kennis en vaardigheden te beheersen. Onder dat kopje staat ook beschreven waar je bepaalde kennis en vaardigheden kan vinden. Tot slot geeft het kopje Go weer wat je moet toevoegen aan je portfolio voordat je kan starten met toepassingsniveau opdracht in de BPV.
Leeruitkomsten
- Je stelt je op de hoogte van de zorgbehoefte van de zorgvrager. Je verzamelt gezamenlijk met de zorgvrager gegevens en observeert de zorgvrager. Je analyseert beschikbare gegevens en stelt de verpleegkundige diagnose. Je bespreekt de diagnose met de zorgvrager en het behandelteam.
- Je spreekt met de zorgvrager en zijn sociale netwerk over mogelijkheden, beperkingen en behoefte aan zorg/ondersteuning en wensen en verwachtingen. Je stelt samen met de zorgvrager de doelen vast, waarbij de regie van de zorgvrager uitgangspunt is. Je stelt met de zorgvrager en/of het sociale netwerk een plan op. Je plant de interventies en formuleert voorwaarden die wenselijk zijn voor de te verlenen zorg. Op basis van dit plan maak je een eigen werkplanning. Je stelt het plan op basis van de evaluatie van de interventies indien nodig bij.
- Je luistert actief naar de zorgbehoeften, gezondheids- en leefsituatie van de zorgvrager en het sociale netwerk; analyseert de verzamelde gegevens nauwkeurig voor het stellen van de verpleegkundige diagnose en legt verbanden; verwerkt correct en accuraat de verkregen gegevens van de verpleegkundige diagnose; verzamelt actief en doeltreffend vanuit diverse bronnen, observaties en eigen ervaringen, relevante informatie voor het plan van de zorgvrager; formuleert duidelijke doelen, voorwaarden en interventies die wenselijk zijn voor de te verlenen zorg; stelt het plan zodanig op dat de continuïteit van de zorg en perspectief daarop is gewaarborgd; houdt bij het formuleren van doelen, benodigde middelen en bij de planning rekening met beschikbare materiële en financiële middelen voor de zorgvrager; beoordeelt adequaat en in overleg met de zorgvrager of de evaluatie van interventies leidt tot een aanpassing in het plan.
Kennis en vaardigheden
Kennis
heeft brede kennis van anatomie, fysiologie, pathologie en farmacologie relevant voor werkveld en doelgroep
|
linken naar lessen in LM omgeving, link naar lessen en informatie uit digi bieb, link naar vilans
|
heeft brede kennis van gezondheidsrisico's behorend bij de doelgroep
|
|
heeft branche specifieke kennis volgens de aanvullende informatie in de verantwoordjngsinformatie
|
|
heeft specialistische kennis van branche specifieke methodieken
|
|
heeft brede kennis van verschillende visies op gezondheid
|
|
heeft specialistische kennis van protocollen, professionele richtlijnen, beroepscode en standaarden
|
|
heeft brede kennis van de bekostiging van de zorg
|
|
heeft brede kennis van palliatieve zorg
|
|
heeft brede kennis van dubbele diagnose/comorbiditeit
|
|
heeft brede kennis van zelfmanagement en het versterken van zetfmanagement
|
|
heeft brede kennis van voedings- en dieetleer en voedingsproblematiek relevant voor de beroepsuitoefening
|
|
heeft specialistische kennis van diagnose behandelcombinaties
|
|
Vaardigheden
kan diagnostisch/klinisch redeneren toepassen
|
|
kan omgaan met beroepsethische vraagstukken
|
|
kan specialistische kennis van groepsdynamica toepassen
|
|
kan handelen volgens de normen voor verantwoorde zorg
|
|
kan kennis van vigerende wet- en regelgeving toepassen
|
|
kan basale financiële en administratieve gegevens registreren
|
Digitale geletterdheid, Nederlands
|
kan voor de doelgroep relevante administratieve handelingen verrichten
|
Digitale geletterdheid, Nederlands
|
GO
Workshop klinisch redeneren gevolgd, aantoonbaar bepaalde lessen/ toetsen gehaald? Welke? Portfolio vullen waar? inleverbakje?