B1-K1-W2 Stelt de verpleegkundige diagnose en stelt het individuele plan van de zorgvrager op

Uitleg

Werkproces 2 bevat de CanMeds rol Zorgvrager. De leeruitkomsten geven weer wat je moet laten zien tijdens het examen van dit werkproces. 

Om deze leeruitkomsten uit te voeren, dien je bepaalde kennis en vaardigheden te beheersen. Onder dat kopje staat ook beschreven waar je bepaalde kennis en vaardigheden kan vinden. Tot slot geeft het kopje Go weer wat je moet toevoegen aan je portfolio voordat je kan starten met toepassingsniveau opdracht in de BPV. 







Leeruitkomsten

  1. Je stelt je op de hoogte van de zorgbehoefte van de zorgvrager. Je verzamelt gezamenlijk met de zorgvrager gegevens en observeert de zorgvrager. Je analyseert beschikbare gegevens en stelt de verpleegkundige diagnose. Je bespreekt de diagnose met de zorgvrager en het behandelteam.
  2. Je spreekt met de zorgvrager en zijn sociale netwerk over mogelijkheden, beperkingen en behoefte aan zorg/ondersteuning en wensen en verwachtingen. Je stelt samen met de zorgvrager de doelen vast, waarbij de regie van de zorgvrager uitgangspunt is. Je stelt met de zorgvrager en/of het sociale netwerk een plan op. Je plant de interventies en formuleert voorwaarden die wenselijk zijn voor de te verlenen zorg. Op basis van dit plan maak je een eigen werkplanning. Je stelt het plan op basis van de evaluatie van de interventies indien nodig bij.
  3. Je luistert actief naar de zorgbehoeften, gezondheids- en leefsituatie van de zorgvrager en het sociale netwerk; analyseert de verzamelde gegevens nauwkeurig voor het stellen van de verpleegkundige diagnose en legt verbanden; verwerkt correct en accuraat de verkregen gegevens van de verpleegkundige diagnose; verzamelt actief en doeltreffend vanuit diverse bronnen, observaties en eigen ervaringen, relevante informatie voor het plan van de zorgvrager; formuleert duidelijke doelen, voorwaarden en interventies die wenselijk zijn voor de te verlenen zorg; stelt het plan zodanig op dat de continuïteit van de zorg en perspectief daarop is gewaarborgd; houdt bij het formuleren van doelen, benodigde middelen en bij de planning rekening met beschikbare materiële en financiële middelen voor de zorgvrager; beoordeelt adequaat en in overleg met de zorgvrager of de evaluatie van interventies leidt tot een aanpassing in het plan.


Kennis en vaardigheden

Kennis

heeft brede kennis van anatomie, fysiologie, pathologie en farmacologie relevant voor werkveld en doelgroep
linken naar lessen in LM omgeving, link naar lessen en informatie uit digi bieb, link naar vilans
heeft brede kennis van gezondheidsrisico's behorend bij de doelgroep

heeft branche specifieke kennis volgens de aanvullende informatie in de verantwoordjngsinformatie

heeft specialistische kennis van branche specifieke methodieken

heeft brede kennis van verschillende visies op gezondheid

heeft specialistische kennis van protocollen, professionele richtlijnen, beroepscode en standaarden

heeft brede kennis van de bekostiging van de zorg

heeft brede kennis van palliatieve zorg

heeft brede kennis van dubbele diagnose/comorbiditeit

heeft brede kennis van zelfmanagement en het versterken van zetfmanagement

heeft brede kennis van voedings- en dieetleer en voedingsproblematiek relevant voor de beroepsuitoefening

heeft specialistische kennis van diagnose behandelcombinaties


Vaardigheden

kan diagnostisch/klinisch redeneren toepassen

kan omgaan met beroepsethische vraagstukken

kan specialistische kennis van groepsdynamica toepassen

kan handelen volgens de normen voor verantwoorde zorg

kan kennis van vigerende wet- en regelgeving toepassen

kan basale financiële en administratieve gegevens registreren
Digitale geletterdheid, Nederlands
kan voor de doelgroep relevante administratieve handelingen verrichten
Digitale geletterdheid, Nederlands



GO

Workshop klinisch redeneren gevolgd, aantoonbaar bepaalde lessen/ toetsen gehaald? Welke? Portfolio vullen waar? inleverbakje? 


Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl