Gezondheids-bevorderaar
Uitleg
De CanMeds rol Gezondheidsbevorderaar bevat het werkproces B1-K1-W1: onderkent bestaande of dreigende gezondheidsproblemen . De leeruitkomsten geven weer wat je moet laten zien tijdens het examen van dit werkproces.
Om deze leeruitkomsten uit te voeren, dien je bepaalde kennis en vaardigheden te beheersen. Onder dat kopje staat ook beschreven waar je bepaalde kennis en vaardigheden kan vinden. Tot slot geeft het kopje Go weer wat je moet toevoegen aan je portfolio voordat je kan starten met toepassingsniveau opdracht in de BPV.
Leeruitkomsten
- Je verzamelt continu gegevens over de gezondheidstoestand van de zorgvrager en past risicosignalering toe. Je signaleert veranderingen in het gedrag, de gezondheidstoestand, het welbevinden en de veiligheid van de zorgvrager. Op basis van bevindingen geef je gevraagd en ongevraagd advies ten behoeve van het behouden of versterken van het zelfmanagement van de zorgvrager(s), het bevorderen van gezondheid en het realiseren van een gezonde leefstijl. Daarbij geeft je voorlichting, advies en instructie over veiligheid, hygiëne en het gebruik van (technologische) hulpmiddelen. Je rapporteert bestaande of dreigende gezondheidsproblemen en bespreekt dit met de zorgvrager en/of het sociale netwerk.
- Je verzamelt gegevens adequaat uit informatie en signalen van zorgvragers, het sociale netwerk en andere zorgverleners; reageert adequaat op de (non) verbale signalen van de zorgvrager; toont actief aandacht voor de beleving van veiligheid en welbevinden door de zorgvrager en het sociale netwerk; - kiest de juiste materialen en middelen afgestemd op de doelgroep; legt onderwerpen duidelijk en begrijpelijk uit op het kennis- en taalniveau van de zorgvrager en het sociale netwerk; voert motiverende gesprekken afgestemd op de zorgverlener en het sociale netwerk; rapporteert bevindingen nauwkeurig en volledig en past indien nodig in overleg de zorgverlening aan.
Kennis en vaardigheden
Kennis
heeft brede kennis van anatomie, fysiologie, pathologie en farmacologie relevant voor werkveld en doelgroep (141)
|
141
|
heeft brede kennis van gezondheidsrisico's behorend bij de doelgroep (142)
|
|
heeft brede kennis van algemene begrippen en theorieën van gedragswetenschappen relevant voor beroepsuitoefening (143)
|
|
heeft specialistische kennis van protocollen, professionele richtlijnen, beroepscode en standaarden (146)
|
|
heeft brede kennis van methoden voor risicoinschatting, vroegsignalering, probleemherkenning, interventie en monitoring (147)
|
|
heeft brede kennis van palliatieve zorg (148)
|
|
heeft brede kennis van preventieve zorg (154)
|
|
heeft branchespecifieke kennis volgens de aanvullende informatie in de verantwoordingsinformatie (156)
|
|
en vaardigheden uit oefen- opdracht beschrijven, linken naar lessen in LM omgeving, link naar lessen en informatie uit digi bieb, link naar vilans
GO
Workshop klinisch redeneren gevolgd, aantoonbaar bepaalde lessen/ toetsen gehaald? Welke? Portfolio vullen waar? inleverbakje?