Introductie


Introductie


We worden steeds ouder en werken langer door, daardoor is er steeds meer aandacht voor een gezonde leefstijl. Aan de ene kant vanuit de overheid, omdat mensen die ouder worden vaak ook meer gebruikmaken van de zorg. Om de stijgende zorgkosten tegen te gaan, zet de overheid in op het voorkomen van ziektes en aandoeningen. Aan de andere kant vanuit werkgevers, omdat mensen hun werkzaamheden ook op latere leeftijd nog vol moeten kunnen houden. Werknemers moeten daarvoor fit en vitaal blijven. Centraal zal staan in dit keuzedeel de kennis en vaardigheden rondom een Gezonde leefstijl om zo de positieve gezondheid van jezelf, je omgeving en van de zorgvrager te kunnen bewaken en stimuleren.

Door de aandacht voor een gezonde leefstijl zijn er veel verschillende leefstijlinterventies voor verschillende doelgroepen ontstaan. Als verpleegkundige kun je de werkzaamheden uitvoeren die hierbij horen, zoals het in kaart brengen van de gezondheid, het opstellen van leefstijlplannen en het uitvoeren en begeleiden van leefstijlinterventies.



De kerntaak waar dit keuzedeel aan gekoppeld is:

D1-K1

Ondersteunt en fasciliteert een gezonde leefstijl


Werkprocessen die in het programma van dit keuzedeel aan bod komen zijn de volgende:

D1-K1 -W1:  

Signaleert en benut kansen voor het bevorderen van een gezonde leefstijl

D1-K1-W2:

Geeft informatie, voorlichting en advies over een gezonde leefstijl.

D1-K1-W3:

Voert een beweegprogramma uit


Je keuzedeel is beschreven in het document van het SBB:

Da Vinci College - K0219_Gezonde_leefstijl.pdf


Voor het examplan zie bijlage 1.

Voor het formatieve toetsplan zie bijlage 2. 

Voor de examineringsovereenkomst zie bijlage 3. 

D1-K1 (vakkennis en vaardigheden)

De beginnend beroepsbeoefenaar: 

§ heeft kennis van fysieke en mentale belasting van deelnemers

 § heeft kennis van gezonde, actieve leefstijlen / gezond leefpatroon 

§ heeft kennis van relevante eigenschappen en eventuele ziektebeelden van doelgroepen in relatie tot gezonde leefstijl 

§ heeft kennis van concepten als gezonde school / wijk / stad 

§ heeft kennis van ‘de sociale kaart’ van kennisinstituten met erkende leefstijl interventies en leefstijlprofessionals 

§ heeft kennis van ‘gezondheidsmetingen’ en verkregen waarden (insuline, cholesterol, bloeddruk, bmi) en de consequenties daarvan voor de gezondheid 

§ heeft kennis van BRAVO (voldoende bewegen, niet roken, matig alcoholgebruik, gevarieerde voeding en tijd voor ontspanning) 

§ heeft kennis van de begrippen universele, selectieve, geïndiceerde en zorggerelateerde preventie 

§ heeft kennis van de grenzen van zijn eigen bekwaamheid en verantwoordelijkheid 

§ heeft kennis van een sociale en fysieke omgeving die een actieve leefstijl en gezonde voeding bevordert resp. belemmert 

§ heeft kennis van erkende en/of kansrijke leefstijlinterventies 

§ heeft kennis van gezondheidsclaims in relatie tot nieuwe voedingsproducten 

§ heeft kennis van het realiseren van duurzame gedragsverandering 

§ heeft kennis van motivatietechnieken 

§ heeft kennis van preventie in het kader van gezondheid 

§ heeft kennis van technologische mogelijkheden om een gezonde leefstijl te ondersteunen 

§ kan een leefstijlanalyse uitvoeren 

§ kan erkende en/of kansrijke beweegprogramma's toepassen om gezond gedrag te bevorderen 

§ kan feedbackvaardigheden toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden 

§ kan kansen signaleren voor het bevorderen van een gezonde leefstijl 

§ kan mogelijke/gewenste samenwerkingspartners enthousiasmeren en samenbrengen 

§ kan motivatie- en begeleidingsmethodieken toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden 

§ kan optreden als ambassadeur en aanjager van een gezonde leefstijl 

§ kan protocollen en richtlijnen toepassen met betrekking tot: gezondheid, hygiëne en veiligheid 

§ kan samenwerken aan gezonde leefstijlprojecten in een multidisciplinair team 

§ kan social media benutten ten behoeve van zijn werkzaamheden 

§ kan sociale vaardigheden toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden

D1-K1-W1 (gedrag)

De beginnend beroepsboefenaar: 

- toont een open, onderzoekende houding om kansen te onderkennen; 

- draagt belang en pluspunten van een gezonde leefstijl actief uit; 

- legt actief contact met mensen in- en/of extern; 

- stemt zijn plannen en ideeën af met deskundigen, potentiële partners en betrokkene(n); 

- presenteert zijn plannen en ideeën op enthousiasmerende wijze. 

De onderliggende competenties zijn: Samenwerken en overleggen, Overtuigen en beïnvloeden, Presenteren, Onderzoeken

D1-K1-W2 (gedrag)

De beginnend beroepsbeoefenaar: 

- stemt zijn informatie, voorlichting en advies af op doelgroep, doel en situatie; 

- presenteert overtuigend en enthousiasmerend; 

- gebruikt in zijn informatie en voorlichting het BRAVO principe (voldoende Bewegen, niet Roken, matig Alcoholgebruik, gevarieerde Voeding en tijd voor Ontspanning); 

- toont begrip voor de standpunten en handelwijze van de deelnemer(s). 

De onderliggende competenties zijn: Aandacht en begrip tonen, Presenteren, Vakdeskundigheid toepassen

D1-K1-W3 (gedrag)

De beginnend beroepsbeoefenaar: 

- voert op deskundige wijze een leefstijlanalyse uit; 

- coacht de betrokkene(n) op professionele wijze; 

- werkt conform de richtlijnen van de interventie; 

- daagt de betrokkene(n) doelgericht uit om moeilijkheden te overwinnen; 

- blijft positief, ook als de betrokkene(n) het laat afweten; 

- past doelen flexibel aan op veranderde omstandigheden; 

- registreert gegevens volgens afgesproken procedure; 

- verleidt de betrokkene(n) tot een gezondere leefwijze; 

- past technologische hulpmiddelen, waaronder social media, effectief toe in de coaching en ondersteuning van deelnemer(s). 

De onderliggende competenties zijn: Begeleiden, Vakdeskundigheid toepassen, Instructies en procedures opvolgen, Met druk en tegenslag omgaan, Formuleren en rapporteren

Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl