Begeleiden 9



Begeleiden van rouw en verlies  
Leerdoelen
1. Je kent de fasen van verlies
2. Je herkent en erkent het verlies wat zorgvragers, naasten en hun familie meemaken
3. Je herkent en erkent je eigen emoties en gevoelens als je geconfronteerd wordt met het verlies van de ander1
4. Je reflecteert op je eigen emoties, gevoelens en gedrag als je geconfronteerd wordt met het verlies van de ander


Thema
Activiteiten
1


Doornemen studentenhandleiding p.9 - Voorbereiden op toets:  Toets wordt gezamenlijk gelezen. Geef leesopdrachten aan studenten zoals: wat moet je doen? Wat moet je inleveren? Hoeveel pagina’s moet je inleveren? Wanneer moet jij inleveren? Wanneer krijg je een voldoende.? Wanneer krijg je een goed?  Docent geeft uitleg over het maken van een dubbelkwadrant. Studenten vormen duo’s voor het maken van het dubbelkwadrant. Oefenopdracht A: P-K1-W1 Lezen. Docent geeft leesopdrachten en inventariseert welke v ragen er zijn. Beantwoorden van vragen van studenten. - Huiswerk: 1. Lees de toets nogmaals door en noteer 2 vragen die je in les 2 stelt
In de aankomende week beschrijf je 2 voorbeelden van verlies wat je zelf heb meegemaakt. Daarnaast beschrijf je twee praktijkmomenten waarop jij met het verlies van een zorgvrager werd geconfronteerd. Je neemt dit huiswerk mee naar les 2.

2
Fasen van verlies en hun betekenis
Bespreken van huiswerk: 1. In duo’s: wissel je praktijkervaringen uit en bespreek hoe jij in de situatie hebt gehandeld en met welke gevoelens jij die dag je werk verliet. Ook bespreek jij je eigen situaties. Plenair: Nabespreken van de gesprekken die in duo’s gevoerd zijn. Doceerles: Fasen van verlies volgens Elizabeth Kübler-Ross en de betekenis van elke fase worden uitgelegd. Docent legt samen met studenten de relatie tussen deze fasen en de ervaringen die eerder besproken zijn. Te gebruiken internetsites:  http://www.kublerrossvlaanderen.be/?item=1_de_vijf_fasen_van_rouw https://www.toolshero.nl/verandermanagement/vijf-fasen-van-rouw-kubler-ross/
4. Bekijk elkaars poster en geef op kritisch opbouwende feedback.

3
Fasen van verlies en hun betekenis
Verdieping wordt gezocht m.b.v. theorie U van Otto Scharmer2. In duo’s: 1. Lees de hieronder bijgevoegde internetpagina’s 2. Vergelijk theorie U met de fasen van verlies waar Kübler-Ross over spreekt. Maak een poster met jullie conclusie. 3. Hang de poster op in het lokaal.  https://www.toolshero.nl/leiderschap/theorie-u/ http://www.voortgezetwerkplezier.nl/u-theory-van-otto-scharmer  https://nl.wikipedia.org/wiki/Otto_Scharmer
4. Bekijk elkaars poster en geef op kritisch opbouwende feedback.

Otto Scharmer is een Duits Hoogleraar die in de USA woont en werkt. Ontwikkelde theorie U om leidinggevenden handvatten aan te reiken om beter leiding te geven. Theorie U kan mijns inziens bijdragen aan betere verliesverwerking (Tillo, van, H. 2013).
4
Herkennen en erkennen van verlies
Bij tijd tekort in de vorige les: - Studenten gaan verder met het maken van de poster. Als posters klaar zijn worden deze in het lokaal opgehangen. Elkaars posters worden bekeken en van kritisch opbouwende feedback voorzien. Onderwijsleergesprek: Besproken worden allerlei situaties die met verlies te maken hebben en wat deze voor een zorgvrager, diens naasten en familie kan betekenen. (verlies van gezondheid, empty nest, verlies van baan, toekomstperspectief enz.) Docent brengt verdieping aan in dit gesprek door elke laag van gespreksvoering aan bod te laten komen. Het doel van dit gesprek is dat studenten het verlies van een zorgvrager, diens naasten en familie leren herkennen en vooral erkennen. N.B.: het gaat hier niet om rouw.
5
Herkennen, erkennen en reflecteren
Nu in praktijk brengen. In viertallen: - Bereidt een rollenspel voor over een zorgvrager die een verlies doormaakt. Jullie laten in dit rollenspel zien dat de zorgverleners op amateuristische wijze met de zorgvrager en diens naaste omgaan. Hierna gaat jullie rollenspel verder en laten jullie zien dat de zorgverleners op professionele wijze met de zorgvrager en diens naaste omgaan. N.B. Om te voorkomen dat elk rollenspel over hetzelfde soort verlies gaat en dezelfde fase van verliesverwerking, verdeelt de docent samen met de studenten de soorten verlies en de fasen van verliesverwerking. Plenair: - Rollenspellen worden gespeeld. Na elk rollenspel wordt de inhoud besproken, jullie stellen elkaar vragen en jullie geven elkaar feedback. Docent vult waar nodig aan.
Oefenopdracht A: P-K1-W1 Oefening met observeren gerelateerd aan verliesverwerking. Hierna oefenen met het schrijven van een verslag over de observatie. Huiswerk: Maak een kernkwadrant en neem dit mee naar de volgende les.

6
Toets
Docent geeft feedback op het ingeleverde kernkwadrant en geeft goedkeuring - Toets nogmaals gezamenlijk lezen. - Start met het maken van een dubbelkwadrant. Centraal staat het omgaan met verlies.
7
Begeleiden bij verlies
In duo’s: - Zoek op in Zorgpad en YouTube naar 3 filmpjes over het begeleiden bij verliesverwerking. Zet het volgens jullie beste filmpje op nr. 1, beschrijf jullie motivatie. Zet het op éen na beste filmpje op 2 en ook hier beschrijven jullie de motivatie voor dit filmpje. Tot slot zet je het overgebleven filmpje op de 3e plek, ook hier beschrijven jullie de motivatie voor dit filmpje. In viertallen: - Jullie bekijken elkaars filmpjes en maken een nieuwe top 3 met motivatie. Plenair: - Elke viertal pitcht de top 3 filmpjes. Nadat het viertal gepitcht heeft, mogen klasgenoten 1, 2 of 3 sterren geven aan de filmpjes. Als elk viertal is geweest, is er een klassen top 3. Deze filmpje worden plenair gekeken en nabesproken.
8
Begeleiden bij rouw
Onderwijsleergesprek: Omgaan met rouw is voor elk mens, elke religie en in elke cultuur anders. Hoe jij zou willen dat er met jou omgegaan wordt in deze situaties, is niet hetzelfde als hoe zorgvragers, hun naasten en hun familie dat willen.




Verdieping wordt gezocht in de verschillende religies en de verschillende culturen en natuurlijk het mens als individu. De relatie wordt hier gelegd met alles wat tot nu toe in de lessen aan bod is gekomen. (Hebben studenten wel eens over hun eigen dood en daarna nagedacht? Hebben zij dit thuis besproken? Wat zijn hun wensen?) Oefenopdracht A: P-K1-W1 Nogmaals opdracht doornemen. Eventueel nog oefenen en vragen beantwoorden.
9
Herhaling, evaluatie, toetsing Inleveren dubbelkwadrant
Behandelen wat nog niet of wat onvoldoende aan bod is gekomen - Terugblikken op lessenserie en evaluatie op leerdoelen (product en procesevaluatie) - Toets wordt bij docent ingeleverd
Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl