Begeleiden 8




Evaluatie en multidisciplinair samenwerken 
Leerdoelen
1. Je weet wat evalueren van zorg betekent
2. Je kent de verschillende vormen van evaluatie
3. Je evalueert op product en proces
4. Je werkt samen met je eigen discipline en andere disciplines


Thema
Activiteiten
1


- Doornemen studentenhandleiding p.10 Oefenopdracht B-K1-W6 Lezen van opdracht. Geef leesopdrachten aan studenten zoals: wat moet je doen? Wat moet je inleveren? Hoeveel pagina’s moet je inleveren? Wanneer moet je inleveren? Leg de relatie tussen wat in de lessen behandeld wordt en wat student hiervan kan gebruiken voor deze oefenopdracht. Huiswerk: 1. Lees de oefenopdracht nogmaals door en noteer 2 vragen die je in les 2 stelt Je neemt dit huiswerk mee naar les 2.
2
Goed evalueren moet je leren
Plenair: Bespreken van vragen die studenten meegenomen hebben naar de les. Stille wand discussie n.a.v. de onderstaande vragen:
Wat is evalueren? Wie heb je hiervoor nodig? Wanneer evalueer je? Wat evalueer je eigenlijk? Welke vormen van evaluatie zijn er? Waarom evalueer je? Wat heeft evaluatie met samenwerken en multidisciplinair samenwerken te maken? Plenair: Nabespreken van stille wand discussie.

3
Goed evalueren moet je leren
In drietallen: - Evalueer de samenwerking van jullie drietal over de vorige periode tot nu toe. Maak hier een filmpje van. Plenair: Elk drietal laat het gemaakte filmpje in de klas zien en krijgt feedback op:  Het filmpje,  Productevaluatie  Procesevaluatie.
4
Multidisciplinair samenwerken
Onderwijsleergesprek: Besproken wordt de betekenis van multidisciplinair samenwerken en vooral de rol van de verpleegkundige hierin. Docent brengt verdieping aan in dit gesprek door elke laag van gespreksvoering aan bod te laten komen en in te gaan op antwoorden, door te vragen enz.. Het doel van dit gesprek is dat studenten het belang zien van het kunnen continueren van de zorg als zij hun rol (als ‘spin in het web’) pakken en goed uitvoeren.
5
Evaluatiegesprekken Oefenopdracht B-K1-W10
In drietallen Praktijksituatie (casus) schrijven: - Beschrijf een realistische praktijksituatie waarin een evaluatiegesprek werd gevoerd. Ga in op wat er goed ging tijdens dit gesprek en wat niet. - Neem deze situatie mee naar de volgende les. Zelfstandig werken aan de oefenopdracht Stel je vragen aan de docent.
6
Evaluatiegesprekken
Nu in praktijk brengen. In drietallen: - Bereidt een rollenspel voor naar aanleiding van de praktijksituatie die je in de vorige les beschreven hebt. Plenair: - Rollenspellen worden gespeeld. Na elk rollenspel wordt de inhoud besproken, jullie stellen elkaar vragen en jullie geven elkaar feedback. Docent vult waar nodig aan.
7
Multidisciplinair samenwerken
Plenair: - Met de hele klas vorm je een multidisciplinair team in één van de werkvelden (thuiszorg, ouderenzorg, kraamzorg, psychiatrie, zorg voor mensen met een verstandelijke beperking). - Jullie gaan een multidisciplinair overleg houden. - Het onderwerp is evaluatie van de zorg. - Jullie bereiden dit overleg goed voor. Want jullie moeten weten welke rollen er allemaal zijn, wie er tevreden of ontevreden zijn. Het precieze onderwerp moeten jullie eerst verder uitdiepen enz. Aan het eind van het MDO moeten er besluiten genomen zijn, waar iedereen mee kan werken.
8
Multidisciplinair samenwerken
Bij tijd tekort in de vorige les: ‘de draad van het multidisciplinair overleg’ wordt weer opgepakt. Er wordt verder gespeeld tot er afspraken zijn waar iedereen mee kan werken. Plenair: Het MDO wordt op product en proces geëvalueerd.
9
Herhaling, evaluatie, toetsing Oefenopdracht B-K1-W10
- Behandelen wat nog niet of wat onvoldoende aan bod is gekomen - Terugblikken op lessenserie en evaluatie op leerdoelen (product en procesevaluatie) Zelfstandig werken aan de oefenopdracht Stel je vragen aan de docent.


Naar boven
/var/www/bib-verpleegkundige-davinci.learningmatters.nl